Het project en de vakantie - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van iloneinzuidafrika - WaarBenJij.nu Het project en de vakantie - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van iloneinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Het project en de vakantie

Door: Ilone

26 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Hoi allemaal!

Ik zit hier nu alweer 5 weken en die weken zijn voorbij gevlogen. We zijn ondertussen ook alweer met de hele groep 12 dagen op vakantie. Vanaf maandag is pas het echte werk begonnen voor de komende 3 maanden.

Op woensdag 8 oktober zijn we vertrokken voor onze vakantie. Een paar dagen later dan gepland (we zouden eigenlijk de vrijdag ervoor al vertrekken), maar zo gaan die dingen hier nou eenmaal. Hier moet ik nog wel een beetje aan wennen. We zijn naar het Krugerpark geweest, naar Botswana en naar Zimbabwe. In het Krugerpark hebben we 4 dieren van The Big Five gespot, namelijk buffels, olifanten, nijlpaarden en een luipaard. Die laatste wilden we nog heel graag zien en we hebben aan het eind van de dag een schim opgevangen van 1 luipaard, dus dat was wel heel erg leuk. Verder hebben we neushoorns, zebra’s, giraffen, apen (onder andere boven op onze bus), wilde beast, allerlei bijzondere vogels, krokodillen, wilde zwijnen en struisvogels gezien.
In Botswana hebben we heerlijk genoten van het weer, van de omgeving en van de leuke campings waar we verbleven.
In Zimbabwe zijn we uiteraard naar de Victoria Falls geweest. De eerste dag hebben we hier rondgelopen en genoten van de prachtige watervallen. We gingen aan het eind van de middag toen de zon erop stond, waardoor je telkens een regenboog zag. Dat maakte het allemaal nog extra mooi. Elk plekje waar je kon gaan staan kijken was super mooi, maar elk plekje dat volgde was telkens nog mooier!
De volgende dag gingen we met bijna de hele groep raften. Ik twijfelde of ik het wel of niet zou doen, maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het was soms heel eng als je een hele hoge golf aan zag komen, maar des te meer kick kreeg je als je die golf of die stroming doorkwam. Het was daarnaast ook nog eens een heeeele mooie omgeving en we zaten met z’n allen in een bootje wat betekende dat we op elkaar aangewezen waren en dat was heel goed en leuk voor de teambuilding. Het was voor mij een hele leuke en vette ervaring, omdat het bij mij allemaal goed ging. Ik ben er nooit uitgevallen. Helaas kijken een paar anderen van de groep hier niet zo op terug, omdat zij de pech hadden wel uit het bootje te vallen. Als je eruit valt kan je geluk hebben, maar je kan ook in een stroming komen waar je moeilijk uit komt en dat kan heel eng zijn. En dan nog na het raften.. Je denkt dat je het gehad hebt, maar dan moet je nog 250 meter omhoog klimmen. En niet via een trap, maar gewoon via stenen de berg op. Je deed er 25 tot 30 minuten over en het was ongeveer 35 graden. Het was echt heel zwaar, vreselijk, maar achteraf ook wel weer even lekker zo’n workout. De rest van de dag hebben we niks meer gedaan en ’s avonds lekker drankjes gedronken bij het hostel waar de locale bar zit.
Ook de volgende dag wat in het dorpje rondgelopen en ’s middags zijn we begonnen aan de terugreis naar Zuid Afrika. Na 26 uur rijden waren we op zondag eindelijk ‘thuis’ aangekomen.

Het was een super mooie ervaring en we hebben heel veel gezien. We hebben elke dag bijna wel iets aparts meegemaakt. Bijvoorbeeld overstekende olifanten op een doodsaaie, lange weg in Botswana. We zagen de olifanten echt 10 meter voor ons oversteken en 1 olifant liep 10 meter naast ons busje. Hij keek ons de hele tijd aan en toen het erop leek dat hij op ons af kwam, waren we snel doorgereden. We hebben ze dus echt in het wild gezien en van heeeel dicht bij. Heel bijzonder. Verder ook wel spannende momenten meegemaakt, bijvoorbeeld een ruzie bij een tankstation met politie en al, waardoor we heel snel daar weg moesten. Of douchen op campings met mega grote spinnen op de muur vlak boven je. Of tijdens het kamperen een nijlpaard ongeveer naast je tent omdat we aan het water sliepen en de volgende dag oog in oog staan met een enorme aap die eten uit de prullenbak zat te vissen. De 12 dagen zijn voorbij gevlogen. We hebben heel erg veel moeten reizen, maar we hebben zo veel gezien en meegemaakt dat dat het allemaal waard was.
Op zondag 19 oktober kwamen we ’s avonds terug. Het was wel even heftig thuis komen in de kou, de regen en ons koude krotje en maandag meteen alweer beginnen met alles. Maar hier hebben we ons, met af en toe een beetje veel klagen tegen elkaar, prima doorheen weten te slaan.

Ik had beloofd uit te leggen wat ik hier precies ging doen. Nog steeds is niet alles duidelijk. Dit is soms wel eens frustrerend omdat je niet weet waar je aan toe bent.
We werken in ieder geval van maandag tot en met vrijdag 20 uur als vrijwilliger en om het weekend een heel weekend. Als vrijwilliger heb je de taak om de kinderen te vermaken, toezicht te houden en te helpen met huiswerk. Iedereen heeft zijn eigen ‘huiswerkkinderen’. Ik help 3 moeilijk lerende jongeren met hun huiswerk. We oefenen elke dag met rekenen en als ze huiswerk hebben dan doen we dit samen. Verder ben je er gewoon voor de kinderen en jongeren en maak je plezier met elkaar. In de weekenden zorg je ervoor dat de kleintjes op tijd uit bed komen, op tijd bij het eten zijn, zich douchen, hun kamer opruimen en je brengt ze ’s avonds weer naar bed.
Daarnaast werk je van maandag tot en met vrijdag 20 uur aan een project en aan school. Ik ben samen met Lisanne van mijn studie, dus wij werken samen. Er is een HIV/Aids training gecreëerd door vorige studenten en wij geven deze training 2 keer per week op een basisschool in de vallei. We bekijken de training en passen het aan waar het ons nodig lijkt. Ook gaat Nompilo met ons mee. Zij woont op GGA en studeert Social Work. Zij helpt ons met vertalen tijdens de lessen en geeft ons feedback en uiteindelijk zullen wij haar trainen om de training te gaan geven. Daarnaast is ons gevraagd om een onderzoek te doen naar het drugsgebruik in de vallei. Hier waren Lisanne en ik heel enthousiast over en we hadden al allerlei ideeën. Of dit nog doorgaat, en hoe we dit gaan doen, is nog onduidelijk, maar we hopen het echt. We hopen op deze manier in contact te komen met mensen die in de valleien werken maar ook mensen die er wonen en drugsproblemen hebben.
De dagen hier zijn goed gevoeld, je staat vroeg op om voor je project of school bezig te gaan en om 21.00 uur ben ik klaar met mijn vrijwilligerswerk.
Het is soms wel heftig die lange dagen, maar zo vliegt de tijd wel voorbij. Nog 6 weken en dan komen mijn ouders en Rosanne al op bezoek en gaan we lekker 2 weken op vakantie naar Kaapstad en de Garden Route doen. Dan komt het einde echt alweer in zicht, en dat terwijl ik nog maar net begonnen ben.

Wie weet tot een volgende blog!

• 26 Oktober 2014 - 21:42

Paula:

Hey meissie.

Dat is weer een heel verhaal met vele belevenissen,
    En hebt het erg mooi beschreven.
    Veel succes verder, en zie al uit naar het volgende verslag.

Kuefs mams

• 26 Oktober 2014 - 22:10

Ria:

Hallo Ilone,

Het doet mij goed dat je het zo goed naar je zin hebt,
    en je hebt het allemaal weer heel goed omschreven.
    Veel succes verder en tot je volgende verslag.

Groeten Piet en Ria DIKKE KUS

• 26 Oktober 2014 - 23:09

Nicole Hemmink:

Hee Iloon!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Het klinkt heel gaaf allemaal. Leuk om je verhalen te lezen!
    Heel veel plezier en succes nog!
    Liefs Nicole

• 27 Oktober 2014 - 19:01

Yvet:

Hee lieve iloonie!!
    Waauww wat een verhalen en aaaaa wat herkenbaar!
    Super dat je zo geniet van alles. Je zult vast nog veel meer moeten rijden om te zien wat jullie allemaal willen zien.. Maar precies wat je zegt: dat is het dik waard!!
    begrijpelijk dat je weer moet wennen. Heel even was je aan het genieten van luxe en vrijheid, en dan opeens sta je weer volledig met je neus in de realiteit: de armoede .. dat is vast en zeker een onwerkelijk gevoel, maar tegelijkertijd ook zo bijzonder. Je ziet het namelijk niet alleen.. Maar je helpt ze ook daadwerkelijk!! Meid, wees ongelofelijk trots op jezelf en blijf genieten... Want voor je het weet is het weer voorbij ;)

Alvast heeeeel veel plezier met de garden route, oooo wat vet vet vet dat je het nog in het vooruitzicht hebt wijffie! Ben stront jaloers ;)
    Toi toi toi loontje en veel liefs,
    Yvet

• 28 Oktober 2014 - 15:08

Jesse:

He meis!

Wat leuk om allemaal te lezen en wat een avontuur! Heel erg gaaf!
    Dat raften lijkt mij ook wel heel cool, stoer dat je het gedaan hebt!

Geniet ervan!
    Liefs Jesse

• 03 November 2014 - 18:26

Christien:

Hey Ilone,

Als ik jouw verhalen zo lees heb je al heel wat gezien van Zuid Afrika zeg.
    Geniet er nog lekker van en succes met je opdracht.

Gr. Christien, Willy en de kids.

• 17 November 2014 - 17:30

Kruiper:

Hoi ilone.
    Je heb het allemaal mooi verteld,en mooi zo avontuur.en inderdaad nog 6 weken dan komen je ouders.
    en je vriendin,wij hopen ook dat ze een mooie tijd met je door brengen.
    geniet er van Ilone.
    gr van jan en rosa.

• 17 December 2014 - 19:13

Pierre En Ria:

Hoi Ilone,
    Nog even en dan zijn je vader en moeder er samen met je vriendin.
    Wij wensen je 2 heerlijke weken toe.
    Het is heel goed voor te stellen dat alles een beetje heftig is.
    Dan is een vakantie een welkome afwisseling.
    Daarna is het nog maar even, dan kom je deze kant alweer op.
    Oke Ilone geniet ervan en lieve groetjes. Pierre en Ria